امروز شنبه  ۷ مهر ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۷/۱۳- ۲۱:۲۴ - مشاهده: ۲۰۵
تعداد بازدید:205 13 مهر 1402 - 21:24
مراسم 12 ربیع الاول در هرات

مراسم تجلیل میلاد حضرت رسول اکرم( ص) و خوانش اشعار در سالن فرهنگی سید انور صدیقی شهر هرات

این مراسم که به مناسبت 12 ربیع الاول سالروز میلاد با برکت حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم و تجلیل از این روز بزرگ عزیز در کتابخانه و مرکز فرهنگی - ادبی سید انور صدیقی در میدان فرهنگ شهر هرات باستان در دبیرستان انقلاب اسلامی‌شهر هرات برگزار گردید شعرا و مدیحه سرایان و مادحین به تجلیل از مقام شامخ حضرت رسول پرداختند.

به مناسبت میلاد با برکت حضرت رسول ص مراسم تجلیل از این روز عزیز در کتابخانه و مرکز فرهنگی - ادبی سید انور صدیقی در میدان فرهنگ شهر هرات باستان در دبیرستان انقلاب اسلامی‌شهر هرات برگزار گردید.

در این مراسم که با حضور اساتید، پیشکسوتان و بزرگان دینی و دانشگاهی هرات برگزار گردید. اساتیدی همچون استاد نیک سیر ، استاد عصمت الله محمدی ، قاریان و نعت خوانان همچون نورالله جان واحدی و رئیس بنیاد عاطفی جناب اقای ارشاد و بسیاری از شاعران شهر هرات حضور داشتند.

در این محفل که بیشتر مبنای وحدتی و اخوتی داشت برگزار کنندگان این مراسم، از مجموعه سرکنسولگری ایران در هرات، کشور ترکمنستان و کشور ترکیه و بسیاری از شخصیتهای علمی، دینی و فرهنگی و نهادهای دیپلماتیک مستقر در هرات دعوت بعمل آورده بودند. آقای نوید مقدم معاون محترم سرکنسولگری، آقای خالق نیا رئیس خانه فرهنگ و خسروی رایزن سیاسی و مسئول دیپلماسی عمومی از طرف سرکنسولگری جمهوری اسلامی دراین مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم که با تلاوت کلام الله مجید توسط قاری هراتی استاد قاری هروی قرائت گردید.سپس مجری برنامه با خوانش اشعاری در مدح حضرت رسول ص جناب ولی شاه بهره مدیر فرهنگ سرای بهره را به جایگاه جهت سخنرانی دعوت نمود .

آقای بهره نخست ضمن تبریک ایام هفته وحدت به خوشامدگویی به شرکت کنندگان در این مراسم معنوی، به بخشی از فعالیتهای فرهنگی این موسسه پرداخت و همچنین از خیرین که با هماهنگی فرهنگسرای بهره سالن محل اجتماع را در چند سال گذشته ایجاد نمودند تشکر و قدردانی نمود و سخنانی در خصوص هفته وحدت و خوانش اشعاری از بیدل و استاد خلیل الله خلیلی در مدح حضرت رسول ص بخش پایانی سخنان ایشان بود .

آقای استاد عصمت الله محمدی سخنران بعدی بود .ایشان بر تحکیم امت اسلامی در عصر کنونی با تکیه بر اشاراتی به ایات قران در خصوص وحدت و جلوگیری از بحران اختلاف و پیروی از خلقیات حضرت محمد در عصر کنونی پرداختند ایشان در ادامه تنها راه علاج جامعه مسلمانان را در سه چیز بیان نمود :

1 هیچگاه دست محبت و دوستی به سوی دشمنان دراز نکنیم که متاسفانه امروز کشوری که ادعای سرپرستی حکومت مسلمانان و رهبری مسلمانان را دارد به سوی دشمنان دست دراز کرده است .که این مشخصا در قران امده است و دشمنی یهود و نصارا با مسلمانان اعلام شده است.

2 موضوع اختلاف و کشمکش بین مسلمانان می‌باشد و چه بسا حبل الله به مسلمانان کمک می‌کند وحدت کامل شکل بگیرد.

3- احترام به ارزشها و باورهای یکدیگر ودوری از هتک حرمت نسبت به دیگران که به صراحت این مهم در ایات قران تاکید شده است.

4- اولویت حضرت رسول(ص)به مبارزات فرهنگی و اشاره ایشان به صلح حدیبیه دیگر سخنان ایشان بود.

قسمت بعدی برنامه خوانش اشعار و نعت خواتی در وصف رسول اکرم ص توسط قاری نورالله جان واحدی بود.

در ادامه برنامه 4 شاعر سرشناس و برجسته هراتی به جایگاه دعوت شده و در وصف حضرت رسول اکرم (ص) اشعاری قرایت کردند .خ/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما