امروز شنبه  ۷ مهر ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۹/۱۳- ۱۰:۳۵ - مشاهده: ۱۸۹۶

بیانیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات

پی انتشار بیانیه روز پنجشنبه 10 آذر 1401 سخنگوی مقام محترم ولایت هرات در خصوص عدم توقف فرآیند صدور روادید جهانگردی از سوی مراجع ذیربط محلی، توضیحاتی را به منظور تنویر افکار عمومی مردم شریف هرات به شرح ذیل اعلام می دارد:

بسم الله الرحمن الرحیم

 بیانیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران با سابقه بیش از 80 سال حضور در هرات یکی از حلقه‌های مهم پیوند دو ملت دوست و برادر ایران و افغانستان بوده است. این نمایندگی در طول این سالها بویژه در کوران حوادث و تحولات سیاسی و نظامی نیم قرن گذشته، همواره پشتیبان و حامی مردم بوده و از هیچ کوششی برای ارائه خدمات بهتر به آن‌ها دریغ نورزیده است، بطوری که طی سه سال گذشته این نمایندگی با وجود شیوع جهانی ویروس کرونا و محدودیتهای گسترده ناشی از آن و همچنین تحولات منتج به تغییرات سیاسی گسترده دریک و نیم سال گذشته ودر حالی که تقریباً نمایندگی‌های سیاسی فعال در افغانستان تعطیل یا خدمات رسانی کنسولی خود را متوقف کرده بودند، بطور شبانه روزی فعال و منشأ خدمات شایسته ای گردید که ذکر جزئیات آن در حوصله این بیانیه نمی‌گنجد. اما یقین داریم که مردم شریف غرب افغانستان خود گواه این کمک ها و خدمات هستند.  با این توضیح و در پی انتشار بیانیه روز پنجشنبه 10 آذر 1401 سخنگوی مقام محترم ولایت هرات در خصوص عدم توقف فرآیند صدور روادید جهانگردی از سوی مراجع ذیربط محلی، توضیحاتی را به منظور تنویر افکار عمومی مردم شریف هرات به شرح ذیل اعلام می دارد:

1- سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران با هدف کاهش صفهای طولانی، ارائه خدمات شایسته در کمترین زمان ممکن همراه با نظارت بر سلامت کار و حذف واسطه‌های فرصت طلب و سودجو در فرآیند ثبت نام و اخذ روادید جهانگردی، کار مطالعات خویش را در این خصوص از یک سال گذشته آغاز نموده و نهایتاً تصمیمات متخذه نه تنها در جلسه مورخ 19 مهر ماه 1401 در محل سرکنسولگری ،موضوع اجرای طرح کاهش مراجعین از طریق کارگزار منتخب نمایندگی، در سه نقطه شهر هرات از تاریخ 30 مهر 1401 در حضور نماینده والی محترم و دفتر ارتباطات خارجه تشریح و اعلام گردید بلکه این موضوع طی اطلاعیه ای نیز از طریق رسانه‌های جمعی مبنی بر اجرای طرح از تاریخ 30 مهر 1401 نیز منتشر گردید.

2در اطلاعیه منتشره از سوی سخنگوی مقام محترم ولایت به موارد ذیل اشاره گردیده است:

الف شرکت خصوصی افغان خدمات ویزای ایران را، بدون هماهنگی با مقامات ذیصلاح و اخذ پول غیرقانونی به بهانه‌های مختلف ارائه می داد.

ب- شرکت بخاطر شکایت مردم از سوی پلیس هرات مسدود گردید.

ج- بخاطر حفظ امنیت سرکنسولگری و ایجاد نظم و عدالت، کمیسیونی از سوی اداره محلی هرات تشکیل گردید، تا از طریق داوطلبی از شرکتهای سیاحتی چند شرکت به قیمت نازل انتخاب نماید که بعد از داوطلبی 7 شرکت به قیمت ارزان و مناسب برنده خدمات اخذ ویزا گردیدند.

د- البته روی جزئیات طرح و نحوه عملکرد باید با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران صحبت و هماهنگی صورت گیرد. اما در پاسخ به هر یک از موارد فوق به اطلاع می رساند :

الف:

این سرکنسولگری از اختیارات حاکمیتی خویش بهره جسته و فارغ از این که شرکت خصوصی بوده یا نبوده یا دارای جواز فعالیت بوده یا نبوده است به عنوان کارگزار این نمایندگی انتخاب گردیده است حقی که برای تمام نمایندگی‌های سیاسی کشورها به رسمیت شناخته شده است. این نمایندگی و هیچ یک از نمایندگی‌های سیاسی در هیچ یک از کشورهای الزامی‌برای توضیح، نحوه و چگونگی ارائه خدمات کنسولی خویش ندارد.

تعرفه ارائه خدمات کنسولی براساس هزینه‌ها اعم از پرداخت کارمزد فورمهای ثبت نام از سوی شرکتهای سیاحتی، زیارتی و درمانی، کارمزد بانکی اخذ وجوه و سایر هزینه‌های مربوطه طی دستورالعملی به کارگزار خویش ابلاغ گردیده است.

ب-

همانطور که پیشتر اعلام گردید دفاتر مذکور به عنوان کارگزار این نمایندگی محسوب شده و شایسته می‌بود در صورت مشاهده هر گونه تخلف احتمالی و یا دریافت هر گونه وجهی مازاد بر تعرفه مشخص شده از سوی نمایندگی موضوع از طریق مقتضی و دفتر ارتباط خارجه به این نمایندگی منعکس، تا زمینه بررسی موضوع فراهم گردد. بدیهی است همان گونه که بارها به مقامات رسمی اعلام شده ، این نمایندگی همچنان  آمادگی دارد هر گونه شکایت مطروحه نزد پلیس هرات را در این خصوص دریافت و بررسی نماید.

ج-

موضوع تشکیل کمیسیون داوطلبی و موضوع حفظ تأمین امنیت سرکنسولگری دو مقوله جدا و بی ارتباط به یکدیگر است. ارتباط این دو مقوله با هم این موضوع را به ذهن متبادر می نماید که اگر سرکنسولگری براساس اختیارات قانونی و حاکمیتی خود هیچ یک از 7 شرکت تعیین شده  را نپذیرد، که نمی‌پذیرد، امنیت خود را به خطر انداخته است .  بدیهی است  حفظ امنیت نمایندگی‌های سیاسی ، فارغ از هر موضوع دیگری بر عهده نظام حاکم بر کشور پذیرنده می‌باشد.

 د-

اقدام اداره محلی در بستن دفتر کارگزاری این نمایندگی عملاً فرآیند صدور روادید را که توسط 211 شرکت سیاحتی، زیارتی و درمانی در حال انجام بود را متوقف نموده است. براین اساس در حال حاضر هیچ امکانی جهت صدور روادید (ویزا) برای این نمایندگی وجود ندارد و از شهروندان عزیز ولایات غربی افغانستان درخواست دارد از هر گونه مراجعه ای به این سرکنسولگری خودداری نمایند. در صورت رفع توقف دفاتر کارگزاری این نمایندگی، فرآیند صدور روادید (ویزا) همچون گذشته از سر گرفته خواهد شد.

بتاریخ 11 آذر ماه 1401 - هرات

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما